28 apr 2010

Miami – Palm Beach

Na het besluit om naar Palm Beach te varen en onze boot terug te transporteren naar Nederland is het zoeken naar een fatsoenlijk weergaatje om de 75 mijl af te leggen. Doordat de golfstroom ons duw in de rug zal geven kunnen we deze afstand nèt in een dag afleggen. Maar op de maandag die we aanvankelijk hebben uitgezocht voor ons vertrek besluiten we toch nog een dag te blijven liggen. Uit een overtrekkend koufront worden flinke windstoten en onweersbuien verwacht. En die komen ook! Een bijboot komt voorbij waaien en door de striemende regen zien we de buren niet meer liggen!

Dinsdag wordt een prachtige dag, dus vroeg in de ochtend maken we los van de mooring en varen langs de skyline van Miami naar buiten.
Eenmaal buiten waait het net voldoende uit het westen om de boot zeilende te houden en over een vlakke zee varen we heerlijk rustig. Tegen de tijd dat we Fort Lauderdale passeren valt de wind weg en is het uit met de pret. Om toch vaart te houden gaat de brommer aan en motoren we verder totdat de wind uit het oosten terugkomt.
Op een zeewindje kunnen we weer even zeilen, totdat ook deze het halfverwege de middag weer voor gezien houdt en de onderwaterspinnaker weer bij moet. Eind van de middag komt er dan toch nog een windje aanzetten uit het westen dat langzaam aantrekt, waardoor het de laatste twee uur nog heerlijk zeilen is over nagenoeg vlak water. Geholpen met wat stroom in de rug varen we snelheiden bijna in de dubbele cijfers.
Dat het hier flink stroomt zien we ook als we via het havenkanaaltje van Palm Beach Lake Worth invaren. We gaan als een krab zo scheef en af en toe schieten we ineens vooruit, alsof we in een wildwaterbaan varen.

Vanaf de haveningang is het nog een uur varen over de Intracoastal Waterway om bij de ankerplaats te komen. Hier maken we de boot klaar voor transport zodat we vrijdag, op koniginnedag, onze Live kunnen afleveren voor de oversteek naar Nederland.

24 apr 2010

Change of plans

Plannen veranderen, ze worden bij laag water in het zand geschreven. Zo gaat dat bij zeilers, en zeker bij ons. Ervaringen groeien, belevingen worden anders en inzichten wijzigen.
Aanvankelijk wilden we het schip terug zeilen naar Nederland. Later overwogen we er een seizoen Amerika aan vast te plakken door het schip hier te laten en een volgende zomer naar New York te zeilen.
Inmiddels hebben we genoeg oceaan overgestoken en gezien om te weten dat dat ons ding niet is of wordt. En hoewel de Amerika-optie zeker niet onaantrekkelijk is, kost het flink geld om het schip hier achter te laten en volgend jaar verder te zeilen. Bovendien hebben we het even gehad met cruisen – ofwel ”doing boat repairs in exotic places on a tight budget” – en verlangen we, maar vooral Ascha weer naar het landleven.

In Miami zijn we eens gaan informeren wat de mogelijkheden én prijzen zijn om het schip terug naar Nederland te laten transporteren. Als deklast met een Seatrade schip mee leek de voordeligste optie voor wat betreft het transport, maar de extra kosten voor een cradle (bok), het kranen en af-/opmasten tikken flink aan.
Transport met Dockwise, waarbij de boot in een speciaal schip voor jachttransport gevaren wordt, werd een dure operatie, en dat leek jachttransport door Sevenstar ook te worden. Totdat we na wat onderhandelen ineens een lastminute-deal kunnen maken!

Het besluit is dan snel genomen maar daarvoor moet het schip wel binnen enkele dagen van Miami naar Palm Beach gevaren worden, transportgereed gemaakt worden én alle papierwerk geregeld worden. Geen mission impossible, maar de omstandigheden moet wel even meewerken…

24 apr 2010

Miami is Wild!

Vanaf de marina waar het mooringveld toe behoort, is het een korte wandeling naar Coconut Grove, een van de oudste wijken van Miami. Nadat we de Cocowalk zijn afgewandeld laats Ascha haar haar knippen, American Style. Althans dat was de bedoeling maar de kapster in kwestie blijkt haar leerschool te hebben gehad in Nederland. Na de knipbeurt wil ze ons per sé met haar auto – waar ze voor vertrek nog even een deuk in rijdt – in Miami Beach afzetten want Coconut Grove is immers boring. En toegegeven, Miami Beach is even andere koek! Snelle auto´s op Ocean Drive, hip en schaars geklede dames én heren, en veel Art Deco gebouwen. Om met Tom te spreken, Miami is Wild!

In de buurt van Coconut Grove is een groot winkelcentrum, de Dadeland Mall. Met de metro zijn we er in een paar minuten en we kijken er onze ogen uit. Enorme winkels waar ze alle grote merken in de uitverkoop lijken te hebben. We slaan korte broeken, shirts en schoenen in en met de huidige dollarkoers krijgen we overal 25% extra korting op ;-)

Met Christ en Elise bekijken we de andere wijken van Miami. Voor vijf dollar kopen we een dagkaart waarmee we met alle vormen van openbaar vervoer kunnen reizen en we laten ons door Little Havanna, Downtown en Miami Beach rijden.

In Miami nemen we afscheid van Joost en José; zij varen door naar Palm Beach, waar een vriend van hen woont. Wij blijven nog een paar dagen in Miami voordat we door varen. Het afscheid blijkt voor kort want een paar dagen later belt Joost ons op met de vraag of we zin hebben om mee te gaan naar de Everglades.
Met een dikke Dodge pikken ze ons op en rijden we naar het National Park. Onderweg komen we verschillende airboat tour operators tegen en op goed geluk informeren we bij Buffalo Tiger Airboat Tours naar de kosten en mogelijkheden. Dat blijkt een gouden greep, want de oud-indiaan neemt ons mee op een oorverdovende en spectacuaire airboat ride. Hij scheurt over het moeras heen en stopt plotseling bij hoopje slik. Begint vervolgens met zijn tong klakkende geluiden te maken en even later komt er een joekel van een alligator onze kant op gezwommen! Nadat we het beest aan alle kanten goed hebben kunnen bekijken geeft de Miccosukee gas en brengt ons naar een volgende alligator stek waar hij behalve wat indianenkreten ons ook meer over alligators leert.
Met de auto rijden we vervolgens zelf nog een stuk door het immense moerasgebied. Geregeld zien we de indrukwekkende reptielen langs de waterkant of zelfs de weg oversteken.

Welkom op Sailinglive.nl

In de zomer 2008 vertrokken we voor een reis met onze zeilboot Live, een Baltic 39 uit Zierikzee. Langs de westkust van Europa zeilden we naar het zuiden om vervolgens de Atlantische oversteek te maken naar de Caribbean, waar we een jaar lang hebben rondgezeild. Daarna ging het via Cuba naar de Verenigde Staten. In mei 2010 zeilden we de Oosterschelde weer op een keerden na duizenden zeemijl weer terug in onze thuishaven.