27 jun 2009

Razzle-Dazzle-Day

Voor degenen die zich afvragen of we ons een beetje vermaken op Curacao, zie het onderstaande filmpje dat gemaakt werd toen we met Joop zijn Razzle Dazzle (60ft catamaran) naar ‘t Schottegat zijn gevaren.

[youtube:DAu6p4cNyTE]

16 jun 2009

Koerswijziging na een verrassingsbezoek

Op een mooie pinksterdag lopen we de aankomsthal van Schiphol uit, de warmte in. De weersberichten spreken van een zomerse dag, dus de klimaatschok is niet al te groot (maar mooi in Nederland duurt nooit lang, dus die klimaatschok kwam een paar dagen later alsnog).

Een paar uur eerder brengen Pim en Meta ons met hun auto naar vliegveld Hato, het internationale vliegveld van Curacao. De Martin Air vlucht vertrekt op tijd en verloopt zeer voorspoedig. Volgens de gezagsvoerder vliegen we via de Azoren. We hebben zitten turen maar hebben de Gaia, die daar over een dag of zeven zal aankomen, niet zien varen. Zo snel als wij vliegen, zo langzaam varen zij. In het weerbericht dat ik ze dagelijks per e-mail stuur moest ik ze vanmorgen helaas melden dat er ook vandaag weer weinig wind zal zijn.
Voor we er erg in hebben zet de piloot de landing weer in, en na amper negen uur vliegen overbruggen we de afstand die we in elf maanden gevaren hebben. Onder ons zien we de pinksterdrukte op het strand, en in de verte de zeiltjes op de NSR wedstrijdbanen voor scheveningen.

Op Schiphol halen Brenda en Oby ons op en het is leuk ze weer te zien. Omdat we bij hen logeren zijn zij de enigen die weten van ons verrassingsbezoek, en we kunnen dan ook niet wachten om alle verbaasde gezichten weer te zien. Bovendien valt het jaarlijkse (en in Zierikzee) wereldbekende Anywave festival niet geheel ontoevallig in onze "vakantie".

Het verrassingsbezoek was een groot succes maar helaas bleek twee weken veel te kort om iedereen te bezoeken. Maar voor iedereen die we niet gezien of gesproken hebben, niet getreurd. Tijdens ons bezoek in Zierikzee hebben we besloten het orkaanseizoen niet op Curacao door te brengen maar op Schouwen-Duiveland. Een ander eiland en een flinke koerswijziging.
Want hoewel het op Dushi Korsou goed toeven is, en bovendien deel uitmaakt van het Koninkrijk der Nederlanden, valt het werken daar tegen. De markt is klein, de salarissen liggen flink lager en bovendien heb je voor “wit” werk een zogenaamde Van Rechtswege Verklaring nodig. Kortgezegd komt het erop neer dat je jezelf daarvoor moet inschrijven hier op het eiland (en dus uitschrijven in Nederland met alle gevolgen voor de GBA, de ziekteverzekering en AOW van dien). Een hele papierwinkel dus die we over 5 maanden weer om zouden moeten draaien wanneer we weer gaan zeilen.
De twee-weekse verrassingstrip naar Nederland beviel ons, maar met name Ascha, zo goed dat we hebben besloten om de boot in Curacao op de kant te zetten. In Nederland gaan we de scheepskas aanvullen om na het orkaanseizoen weer verder te varen richting het noorden van de Carieb waar we Jamaica, Cuba, de Bahama’s willen gaan zien. Maar tegen die tijd zijn we vast weer een koerswijziging verder ;-)

1 jun 2009

Ontdekkingsreis op Dushi Korsou

Het is gezellig Pim en Meta (van de Linea) weer te treffen. Met hun auto rijden ze ons naar Willemstad, waar we bij de douane en immigratiedienst de formaliteiten afhandelen.
Als het papierwerk gedaan is, rijden ze met ons een rondje over het eiland. We rijden richting Westpunt en bezoeken het Shete Boka Park. Het is een indrukwekkend gezicht de golven hier tegen de rotsen stuk te zien slaan. En dan te bedenken dat er hooguit twee meter swell staat bij een zuidoostenwind. Hoe zal het er hier aan toe gaan in een stevige noordooster met bijbehorende golven!
Langs de vele leuke, kleine baaitjes rijden we uiteindelijk via Willemstad weer terug naar het Spaanse Water aan de oostkant van het eiland.
In de week die volgt rijden we geregeld met Pim en Meta mee. We belanden op het beruchte Mambo Beach en ontdekken we zelfs een flinke Albert Heijn (compleet met Allerhande, het moet niet gekker worden!) hier op het eiland.

Behalve het eiland leren we ook beetje bij beetje de andere zeilers kennen die hier op het Spaans Water voor anker liggen en het orkaanseizoen overbruggen. Er blijkt hier een actieve cruisers community te zijn, compleet met radionetje, happy-hours en zelfs een cruisers candlelight dinner! Een gezellige sfeer van ons kent ons, en iedereen kent iedereen.

De laatste dagen voor het pinksterweekend zijn we druk met de voorbereidingen voor ons "verrassingsbezoek". Toen we op St. Maarten besloten naar Curacao te gaan, hebben we direct naar een ticket naar Nederland gezocht. Toen bleek dat we voor aantrekkelijke prijs met Martinair naar Amsterdam konden vliegen hebben dan ook direct geboekt. Maar om als zeiler met het vliegtuig het eiland te verlaten moeten er nog wel wat zaken geregeld worden. Behalve een tas vol souveniers moeten we een dag voor vertrek langs de immigratiedienst om ons van de crewlist te laten schrijven en een door een toezichthouder ondertekende toezichtsverklaring af te geven. Gelukkig heeft Pim aangeboden op onze Live te passen als wij voor twee weken naar Nederland vliegen.

Welkom op Sailinglive.nl

In de zomer 2008 vertrokken we voor een reis met onze zeilboot Live, een Baltic 39 uit Zierikzee. Langs de westkust van Europa zeilden we naar het zuiden om vervolgens de Atlantische oversteek te maken naar de Caribbean, waar we een jaar lang hebben rondgezeild. Daarna ging het via Cuba naar de Verenigde Staten. In mei 2010 zeilden we de Oosterschelde weer op een keerden na duizenden zeemijl weer terug in onze thuishaven.