30 sep 2008

Port in Porto

Vanaf Leixoes is het met de metro maar een kort stukje naar hartje Porto, dus een mooie gelegenheid deze wereldstad eens te bekijken, en de porthuizen eens van binnen te bekijken.

Porto is een geweldige stad, het ligt aan de kust, op de heuvelige oevers rond de rivier de Douro. We sjouwen wat af want alles heuvel-op of heuvel-af, maar het is de uitzichten waard. Uiteraard lopen we langs de porthuizen en als je er dan toch bent, dan moet je de port ook maar even proeven. Dus lopen we een willekeurige brouwerij binnen, krijgen een rondleiding en uitleg over port en achteraf moet de port natuurlijk ook even geproefd worden. En ik moet zeggen, doe mij maar zo'n 40 jaar oude vintage!

29 sep 2008

Viana do Castelo - Leixoes; nog een dag uit de folder

Met het mooiste weer van de wereld vertrekken we, voor ons laatste tripje met onze opstappers, naar Leixoes. Er staat een matig noordwestenwindje. Op zee en voor de wind is dat eigenlijk net te weinig om lekker te zeilen, maar we hebben een paar extra handen aan boord, dus kunnen we ons geheime wapen trekken. De grote spinaker gaat erop en even later ontvouwt de grote rode adelaar zich.

Blijkbaar vinden de dolfijnen ons geheime wapen ook interessant, want net als we de spi hebben staan, komen er een paar rond de boeg spelen. Tot nu toe hebben we elke dag dat de jongens aan boord zijn dolfijnen gezien, een 100% score! Blijft gaaf!

Doordat het in Portugal een uur vroeger is, is het dus ook een uur vroeger donker, en met schemering varen we de industriehaven van Leixoes binnen.
Deze haven was ruim 20 jaar de thuishaven van onze boot, die destijds de Red Falcon heette. We vragen nog even naar Senhor Andrade, de vorige eigenaar. Die blijkt intussen de 80 gepasseerd te zijn en nog heel af en toe in de jachtclub te komen, maar niet als wij er zijn, helaas.

Sinds de makrelen is er geen vis meer gevangen, en tijdens de tocht hier naartoe hadden we nog minder succes. De sleeplijn met kunstaas en paravaantje (om het aas onder water te houden) hebben we verspeeld, doordat we met spinaker op zo hard gingen. In de haven proberen we nog even ons geluk op harders, die hier overal in de havens in grote scholen zwemmen, in de verwachting dat die moelijk te vangen zijn. Maar met een stukje kaas hebben we in twee minuten een joekel van een dik-lip-vis te pakken!

28 sep 2008

Bayona - Viana do Castelo; even bijkomen...

De ochtend is al voorbij als we de haven Bayona uit varen en koers zetten naar de Viana do Castelo, Portugal. Er is geen zuchtje wind en de zee is spiegelglad, en dat komt goed uit. Prima dagje om een kater te verwerken.

Het is tegen de avond dat we het havenkanaal van Viana do Castelo in varen. Vlak voor de, door Gustave Eiffel ontworpen spoorbrug is het jachthaventje, en de havenmeester opent het zwenkbruggetje voor ons. Veel tijd om bij te komen krijgen we niet, want El Capitan mag zich komen melden voor the paperwork, en dat is in Portugal een aardige klus. Gelukkig krijgen we een uur kado door het tijdsverschil in Portugal.

Voordat de volgende dag de trossen los gaan lopen we nog een rondje door het stadje dat een leuk, historisch centrum(pje) heeft.

Welkom op Sailinglive.nl

In de zomer 2008 vertrokken we voor een reis met onze zeilboot Live, een Baltic 39 uit Zierikzee. Langs de westkust van Europa zeilden we naar het zuiden om vervolgens de Atlantische oversteek te maken naar de Caribbean, waar we een jaar lang hebben rondgezeild. Daarna ging het via Cuba naar de Verenigde Staten. In mei 2010 zeilden we de Oosterschelde weer op een keerden na duizenden zeemijl weer terug in onze thuishaven.