31 jul 2008

Nous sommes en panne

Toen we gisteren uit St. Valery-en-Caux vetrokken bedachten we dat we precies een week onderweg zijn. En tot op heden gaat het eigenlijk prima. Stiekum schieten we lekker op in dit tempo, en het weer zit ook mee.
Het waait stevig en de koers is stevig aan de wind. Even voor Fecamp neemt de wind toe en komt niet meer onder de 22 knopen (ruim windkracht 5); we zetten een rif. Het zeiloppervlak is iets verkleind, de boot ligt nu beter in balans, maar de snelheid neemt niet af. Inmiddels bouwen ook de golven zich wat op, maar het gaat goed. We varen voorbij "de Olifant" van Etretat, die er vanaf hier alles behalve als een olifant uit ziet.

Voorbij Cap d'Antifer valt de wind binnen een half uur volledig weg. Er staat een vervelende hoge deining, dwars op de stroom en geen wind meer om te zeilen. We starten de motor en gaan richting Honfleur. We horen een vreemde tik in de motor en zetten de motor in de achteruit. De tik verdwijnt en achter ons ziet we iets wegdrijven. Een touw of een net in de schroef, maar gelukkig is het eruit. Kort daarna komt de tik weer terug maar nu heviger. We vertrouwen het niet en zetten de motor in z'n vrij, dan vooruit en dan achteruit. De motor staat te schokken en de saildrive (een keerkoppeling en schroefas in een zeg maar) wordt bloedheet. Wat nu? Geen wind, hoge golven, en we liggen ongeveer in de aanlooproute naar Le Havre, op Marseille na de grootste haven van Frankrijk. We besluiten Le Havre in te gaan, er is daar een grote jachthaven en meer kans op reparatie. Het lukt ons met het beetje wind tot vlak voor de haveningang van Le Havre te komen. Een groot containerschip komt naar buiten en wij starten de motor. Met een hoop kabaal en op minimaal vermogen weten we de jachthaven te in te varen en aan te leggen. Als ik bij het invaren van een vrije box de boot in z'n achteruit zet om af te remmen, reageert de motor niet. Gelukkig hadden we niet veel vaart en met een doffe klap leggen we de boot zonder schade tegen de steiger.

Meteen gaan we op zoek naar een Volvo Penta dealer om een monteur naar de motor te laten kijken. Vanmorgen hebben we een monteur aan boord gehad, en na het horen van de motor schudde die zijn hoofd, "Ces't ne pas bon". Je hoeft geen Frans te spreken om te begrijpen dat dit niet goed zit. Vandaag de hele dag bezig geweest om een afspraak te maken bij een monteur en een kraan, want de boot moet de kant op om de saildrive te onderzoeken.

Gelukkig hebben we internet in de haven, zij het betaald via Net-ABord, dus kunnen we even de achterstand op de website bijwerken, maar liever hadden geprofiteerd van het lekkere weer om verder richting Cherbourg en de kanaaleilanden te komen. Voorlopig lijkt het er echter op dat we nog wel even in Le Havre moeten verblijven. Wordt vervolgd...

30 jul 2008

Dieppe - St. Valery-en-Caux

Met het mooiste weer van de wereld varen we van Dieppe naar St. Valery-en-Caux. Het is maar een kort stukje van 15 mijl, maar met krap 10 knopen wind (windkracht 2) en de stroom tegen doen we daar precies lang genoeg over om vlak voor hoog water aan te komen voor de haveningang van St. Valery-valera-valeropsasa. De haveningang valt bij laag water droog en 2 uur voor en na hoog water kun je er in varen. Vanwege onze 2.11m diepgang nemen we geen risico en varen een half uur voor hoog water het havenkanaaltje in. Hebben we goed gerekend? Is het inderdaad om 19.30u hoog water? Staat er voldoende water voor ons? Met zweet in de handen komen we aan voor het bruggetje over het sluisje voor de haven, en na kort wachten mogen we doorvaren en leggen de boot in een vrije box in de haven. Ook weer gelukt.

St. Valery-en-Caux is een leuk dorpje. We liggen erg leuk midden in het dorp, bakker, slager en visboer zijn op kruipafstand. We besluiten een dagje te blijven liggen. Voornamelijk omdat het om 7.30u de volgende ochtend pas hoog water is (en eerder kunnen we er toch niet uit), maar eigenlijk is dat gewoon een excuus om de volgende dag lekker uit te slapen en een dagje te lanterfanten, ehh klussen.
De was gaat naar de Lavomatique en komt er fris weer uit en het dekmatras dat we voor vertrek uit Nederland hebben gekocht snijdt Ascha op maat, zodat het in de V-vorm van ons bed past. Zo lang we de boot hebben, hebben we lekkage door de mast als het regent. De mast gaat door het dek en staat op de kiel, en de afdichting op het dek is niet waterdicht. Met het manchet, de kitspuit en vulcaniserende mastkraagtape probeer ik de mast weer waterdicht te rijgen. Ook de puttings op het dek van de verstaging lekten, dus ook die ga ik met de kitspuit te lijf. 's Nachts slapen we heerlijk (we hebben nu veel meer ruimte aan het voeteneind) en valt er een regenbuitje (gelukkig bleven de hagelstenen en het onweer dat de buurman voorspelde uit) en de volgende ochtend ligt er geen drupje water op tafel!

Morgen weer op tijd uit bed en met hoog water naar buiten, op naar Honfleur.

29 jul 2008

Boulogne - Dieppe

Met de Reeds Nautical Almanac op schoot hebben we samen met onze belgische buren bedacht dat we het best om 9 uur kunnen vertrekken, om van het zuidgaande tij te profiteren. Het was alleen zo gezellig die avond dat we vanmorgen door de wekker heen slapen en om kwart over negen wakker worden. We maken de boot zeeklaar, zetten koffie en ik haal nog even snel de laatste weerkaarten binnen via een brakke, maar gratis, draadloze internetverbinding. Op de weerkaarten is te zien dat de verwachte onweersbuien zijn overgetrokken en dat we niet veel wind zullen hebben.

Uiteindeijk varen we om tien uur de haven uit en zetten in een waterig zonnetje koers naar Dieppe. Op naar de Moules-avec-frites. De wind is zwak, kracht twee uit het westen. Kei-aan-de-wind (zou Gilbert zeggen) is Dieppe net bezeild en met een gangetje van 5,5-6 knopen varen we over een vlakke zee naar het zuiden. De zon komt er niet door vandaag en het is heiig. We zien helaas niets van de kust met krijtrotsen en een paar uur voor Dieppe zakt de wind er helemaal uit en zitten we midden in de mist. Met de AIS ontvanger en radar aan zien we een schip in de buurt, dat gelukkig dezelfde koers vaart als wij, richting Dieppe. Een mijl voor Dieppe trekt de mist op en zien we het stadje tussen de witte krijtrotsen liggen.

We meren af in de dure marina en liggen eerste rang, aan de boulevard. Heel flanerend Dieppe kijkt bij ons de kuip in. We gaan de kant op, op naar de beloofde Moules-avec-frites. Een aantal jaren terug waren we hier met vrienden op vakantie, toen nog met auto en tent. Ook toen Moules-avec-frites, en een schiettent, maar dat is weer een heel ander verhaal...
's Ochtends ga ik op zoek naar een bakker voor deux croissants et un pain, we zijn tenslotte in Frankrijk. Ik loop heel de boulevard af, overal restaurants en Moules-avec-frites maar nergens een boulangerie. Net als ik denk dat we het vandaag maar zonder brood moeten doen vind ik een slager die brood verkoopt. Bonne dimanche!

Update 30-07-2008 Eindelijk hebben we weer een fatsoenlijk internetverbinding, dus heb ik bij alle voorgaande berichten wat foto's geplaatst.

Welkom op Sailinglive.nl

In de zomer 2008 vertrokken we voor een reis met onze zeilboot Live, een Baltic 39 uit Zierikzee. Langs de westkust van Europa zeilden we naar het zuiden om vervolgens de Atlantische oversteek te maken naar de Caribbean, waar we een jaar lang hebben rondgezeild. Daarna ging het via Cuba naar de Verenigde Staten. In mei 2010 zeilden we de Oosterschelde weer op een keerden na duizenden zeemijl weer terug in onze thuishaven.

Laatste reacties