21 mei 2008

The German Coastguard

Had ik het vorige week over onze veiligheidsuitrusting, waarvan ik hoop dat we die nooit nodig zullen hebben, werd ik geattendeerd op dit filmpje waarbij "The German Coastguard" een mayday ontvangt. Het is er eentje uit de oude doos, maar hij blijft leuk. Ik hoop maar dat als we een mayday situatie hebben, we niet deze kustwachter treffen...

19 mei 2008

Zonneschijn en nat

De mooiste dagen van mei staan we binnen, te zweten om de boot onder en boven water geschilderd te krijgen. Staan we dan eindelijk buiten dan pist het heel de dag van de regen...

Onder het motto "zachtjes tikt de regen tegen het kajuitluik" hebben we zaterdag de binnenklusjes maar geklaard. De plaats waar volgende week de dieseltank in gaat is "pur-vrij" (even de frustraties kwijt met 28 jaar purschuim wegbikken). Tijdens het schoonmaken tikte Ascha tegen een T-stukje van de zoutwaterleidingen (naar het toilet en het handkraantje in de keuken) dat prompt in tweeen viel. Helemaal doorgecorroxideerd. En wij ons maar afvragen waar dat zoute water toch maar steeds vandaan kwam... Meteen maar vervangen dus, nu kunnen we er bij. Samen met Oby trek ik de nieuwe antennekabel door de mast en zetten we de nieuwe marifoonantenne vast. Ook plaatsen we een marifoonantenne achterop de radarpaal en trekken de antennekabel door. Deze extra antenne dient voor de AIS ontvanger (waarover later meer) en de autoradio, en als reserve voor het geval de marifoonantenne in de mast het begeeft (of overboord gaat, brrr...)

Gelukkig was het zondag wat beter weer en konden het nieuwe anker passen en meten. Koop je een anker, past het niet. De voorgevel van onze ranke snelle dame is duidelijk niet voorbereid op een zwaar anker als de Rocna 25. Eens kijken wat we hier voor slimme truuk op kunnen bedenken...
En als we dan toch met het ankergerei bezig zijn, dan maar meteen de ankerketting checken. Voor de ankerlier is het blijkbaar ook zondag, want die weigert alle dienst. Na wat meten en zoeken blijken de contacten op Control Box geheel gecorrodeerd te zijn. De kabelschoentjes en het snoertje naar de afstandbediening vervangen en de zondag is voorbij. Voor de ankerlier en voor ons, dus volgende week leggen we de ketting maar uit.

16 mei 2008

Heel de week pakjesavond

Afgelopen week leek het elke avond wel pakjesavond. Vorig weekend hebben we inkopen gedaan maar ik was er nog niet aan toegekomen elk doosje te openen, de inhoud te bekijken en de handleiding door te lezen. Vervolgens alle overbodige papiertjes en dozen weg en de handleiding in digitaal formaat van internet plukken, als backup.

Dinsdagavond dus eerst maar aan de gang met het weerstation. De Vion EasyMeteo (als beste getest door o.a. Waterkampioen) is een weerstation gemaakt voor de watersporter. Naast temperatuur, vochtigheid, luchtdrukgegevens en alarmfuncties voor harde wind of storm, heeft het een “multi-criteria weersvoorspelling met verwachtingsaangave”. Op basis van alle gegevens die voor handen zijn berekent het een verwachting met een bepaalde betrouwbaarheidsfactor. Een beetje weerman kan niet zonder!

Dan de Epirb. De GME MT401 Epirb is een soort noodzender die zodra deze (handmatig of door contact met water) geactiveerd wordt een via satellieten een noodsignaal uitzendt met de noodpositie en onze gegevens. Zodra dit noodsignaal ontvangen wordt, worden de hulptroepen ingeschakeld en naar de opgegeven positie gestuurd. Ook heeft de Epirb een zogenaamde homing transmitter waarmee de hulptroepen met behulp van de radiorichtingzoeker onze exactie positie kunnen uitpeilen.

Woensdagavond heb ik de handmarifoon uitgepakt. De Icom IC-71 handmarifoon dient als backup voor de vaste marifoon maar ook voor onderlinge communicatie (wanneer bijvoorbeeld iemand met de bijboot op stap is). In geval van nood gaat de handmarifoon mee het reddingsvlot in, zodat we dat schip aan de horizon in ieder geval kunnen oproepen...

Donderdagavond was er een gigantische tas afgeleverd bij onze onderburen. We waren niet thuis, of de bezorger zag het niet zitten het 30kg zware RFD SeaSava Plus X4 reddingsvlot de twee verdiepingen naar boven te tillen. Vrijdagochtend tenslotte werd ik op mijn vrije dag uit bed gebeld door de postbezorger die de nagezonden Spinlock valstoppers en valgeleiders (klemmen en geleiders waarmee alle lijnen vanuit de kuip bediend kunnen worden) van meneer Kniest kwam brengen.

En dan is het nog een komen en gaan van spullen die via Marktplaats verkocht zijn. Gelukkig maar, want die vullen de gaten op de bankrekening weer een beetje bij!

Welkom op Sailinglive.nl

In de zomer 2008 vertrokken we voor een reis met onze zeilboot Live, een Baltic 39 uit Zierikzee. Langs de westkust van Europa zeilden we naar het zuiden om vervolgens de Atlantische oversteek te maken naar de Caribbean, waar we een jaar lang hebben rondgezeild. Daarna ging het via Cuba naar de Verenigde Staten. In mei 2010 zeilden we de Oosterschelde weer op een keerden na duizenden zeemijl weer terug in onze thuishaven.

Laatste reacties