30 mrt 2008

Waterzooi

Afgelopen weekenden de nieuwe accu’s ingebouwd en letterlijk en figuurlijk vastgesnoerd, die zullen er niet meer uitvallen als de boot onverhoopt op z’n kant gaat (dan hebben we tenslotte al genoeg problemen ;-)  Via de nieuwe hoofdschakelaars zijn de accu’s aangesloten op het stroomverdeelpaneel (leuke voor  Scrabble) en dit weekend is alle oude bekabeling vervangen en alles definitief vastgezet en afgezekerd.  Onze buurboot (hoe toepasselijk, "Waterzooi" genaamd) hebben we blij kunnen maken met de oude lichtaccu's, dat scheelt weer een hoop gesjouw.

Al een tijdje verbazen we ons over de hoeveelheid water die zich in de bilge (diepste punt van de boot waar overtollig water zich verzameld) bevindt. Soms was het zoet, de andere keer zout of brak. Drie weekenden zijn we aan het zoeken waar dat water vandaan steeds vandaan kwam, maar uiteindelijk hebben we de oorzaken gevonden.
1) Afgelopen weken heeft het vaak geregend. Nu kan onze boot dat wel hebben, maar wij hebben een doorgestoken mast. Dat betekent dat de mast niet op het dek staat, maar op de kiel (en dat komt de stijf- en stevigheid ten goede), maar het gevolg is dat de mast op dit moment als regenpijp fungeert. Daar moeten we dus een slimme truuk voor bedenken.
2) Omdat we een tijdje geen stroom hadden, pompten we het overtollig water weg met de handlenspompen, daar hebben we er twee van. Erg handig wanneer je op zee zonder stroom maar met water in de boot zit, maar dan moeten de terugslagkleppen (over Scrabble gesproken, drie keer woordwaarde) het wel doen. Nu sijpelde het weggepompte water weer rustig terug de bilge in.
3) Omdat we dachten dat de watertank leeg was (maar controleer dat maar eens zonder tankmeter, want ook die werkt electrisch), gebruikten we tijdelijk de zoutwater voetpomp in de keuken om te spoelen of handen te wassen. Handig voor op zee, wanneer zoetwater op rantsoen is. Maar toen we steeds zout water in de bilge vonden en geen idee hadden waar het vandaan kwam zijn we de slangen gaan controleren, en al zoekende kwamen we uit bij een lekkende zoutwaterpomp.

Ik dacht dat de kluslijst korter werd, maar helaas, weer drie erbij op het lijstje. Wel zijn de automatische bilgepomp en zoetwaterpomp schoongemaakt en opnieuw opgehangen. Nu hangen ze stevig vast en blijft er wat ruimte over, voorheen was het een herrie en trilde het hele schip als de pomp aanging. We kunnen dus weer electrisch pompen en we hebben weer zoetwater. Achteraf bleek trouwens er nog ruim voldoende water in de tank te zitten, maar Handige Harry had de hoofdkraan dichtgedraaid, toen die met de voetpompen in de weer was...

24 mrt 2008

Vertrekken en plannen

Door een steeds maar witter wordend landschap rijden we zondag naar Enkhuizen. Daar werd, door het maandblad Zeilen, de Vertrekkersdag georganiseerd voor mensen die langer dan een jaar met hun boot op reis gaan. Na een korte introductie en voorstelrondje konden tijdens het forum de vertrekkers-in-spe hun vragen kwijt aan vertrokkers (thuiskomers) en scheepsexperts. Leuk is dat iedereen dezelfde vragen heeft. Of het nu gaat over administratieve zaken (in- of uitschrijving, verzekeringen, en vaardocumenten),  communicatie (kortegolf-zenders, satteliet telefoons, internet onderweg), veiligheid (piraterij, vuurwapens, preventie), energiegebruik of bevoorrading. Aan de ene kant erg leuk om te horen dat iedereen daar zijn eigen keuzes in maakt, aan de andere kant blijft het te oppervlakkig voor concrete antwoorden.

En terwijl het buiten steeds witter wordt, worden wij lekker gemaakt met foto´s van bootjes in mooie baaien met witte stranden en palmbomen, en gaan de discussies over zonnetenten, zonnepanelen en tropische bestemmingen. Tussen de koffie en de borrel door is de foto gemaakt van alle vertrekkers van de lichting 2008, die in het mei nummer van Zeilen zal staan, dat traditioneel in het teken van “vertrekken” staat.

Vandaag hebben we ons gestort op de routeplanning (ook al lijkt drie jaar lang, je moet wel plannen omdat onze reis sterk seizoensgebonden is, maar daarover later meer op een aparte pagina op deze site) en de vertrekdatum bepaald op 15 juli. Ook hebben we de enorme stapel kaarten en pilots uitgezocht die we van Ronald en Bea (vertrokkers uit 2002) van de Vijla hebben gekregen. Het blijft merkwaardig dat het wit ziet met Pasen, en dat terwijl je met de kaarten van de Caribbean op schoot zit...

9 mrt 2008

Op stroom

Met het regenachtige weer vandaag was het binnen met het kacheltje aan goed toeven. Terwijl Ascha de bilge (ruimte onder vloer waar overtollig water zich verzamelt) schoonmaakt en uitsopt, sluit ik het electrisch systeem weer aan. De stroomverdeler hang ik (voor nu provisorisch) op en sluit de nieuwe bekabeling overzichtelijk aan, waar nodig voorzien van zekeringen.

Met was pas en meetwerk plaats ik de nieuwe hoofdschakelaars onder aan de trap. Een schakelaar voor de motor en ankerlier, en een schakelaar voor de overige apparatuur. In geval van nood kunnen we met de middelste schakelaar de motor starten van de lichtaccu's of de navigatieapparatuur gebruiken op de startaccu.

Als alle bekabeling is aangesloten plaatsen we de nieuwe accu's. Als je het nog niet in je rug had, zou je het wel krijgen! Met ruim 40 kilo per accu hoop ik dat die er voorlopig niet meer uit hoeven!

Welkom op Sailinglive.nl

In de zomer 2008 vertrokken we voor een reis met onze zeilboot Live, een Baltic 39 uit Zierikzee. Langs de westkust van Europa zeilden we naar het zuiden om vervolgens de Atlantische oversteek te maken naar de Caribbean, waar we een jaar lang hebben rondgezeild. Daarna ging het via Cuba naar de Verenigde Staten. In mei 2010 zeilden we de Oosterschelde weer op een keerden na duizenden zeemijl weer terug in onze thuishaven.

Laatste reacties