19 feb 2008

Stroom- en watervoorziening

Als gevolg van een paar turbulente weken is het even stil geweest, maar hier dan toch weer een update. Afgelopen weken stonden in het teken van voorbereiden klussen. Voordeel van een 27 jaar oud schip is dat het minder duur is dan een nieuw schip, maar het nadeel is dat je er bij aankoop 27 jaar onderhoudshistorie bij krijgt. Gelukkig hebben de vorige eigenaars van de meeste zaken wel de handleidingen bewaard in de "grote-handleidingen-map", maar waarom bepaalde zaken op een bepaalde manier zitten aangesloten, dat staat er helaas niet bij.

Vroeger stond in zo'n vakantiespelletjesboek altijd wel een tekening met allemaal lijntjes, waarbij je de muis via het juiste lijntje naar de kaas moest brengen. Die flashback kreeg ik ook toen ik de bekabeling van het groot-electrisch systeem (startmotor, dynamo, acculader, omvormer, ankerlier), inmiddels beter bekend als de slangenkuil, bekeek. Mede daarom ben ik twee weken terug begonnen dit systeem te ontmantelen, dat wil zeggen alle bekabeling van de grote verbruikers tot aan het schakelpaneel afkoppelen. De accu's zullen we vervangen en de bekabeling overzichtelijk aanleggen waar nodig van hoofdschakelaars en zekeringen voorzien.
De huidige accucapaciteit (voor de geinteresseerden 100Ah start, 200Ah service) is te krap bemeten en willen we vergroten (naar 100Ah start en 2x180Ah service), zodat we langere tijd meer stroom kunnen verbruiken zonder de accu's bij te moeten laden. Helaas is de ruimte waar we de accu's willen plaatsen gebonden aan bepaalde afmetingen, zodat de grootte en daarmee de capaciteit (Ah's) beperkt is.
Ook de hoofdschakelaars willen we vervangen; in plaats van twee hoofdschakelaars (een voor de startgroep, en een voor de servicegroep) plaatsen we drie nieuwe hoofdschakelaars, waarvan de middelste wordt doorverbonden. Simpel gezegd kunnen we dan in noodgevallen (waarin we zonder stroom zitten) de motor starten vanaf de serviceaccu, of de navigatieapparatuur laten werken op de startaccu.
Het internet afspeurend naar wat voorbeelden en inspiratie voor een ontwerp van het 12-volts systeem, kwam ik terecht bij zogenaamde DC-verdeelsystemen van Mastervolt en Victron. Deze systemen voorzien in een soort van groepenkast met zekeringen voor een gelijkstroomcircuit. Uit navraag bleek echter dat deze systemen in de pleziervaart nauwelijks gebruikt worden en ontzettend duur zijn. En dat voor een plastic doosje met een paar stukjes metaal en wat zekeringen. Voorlopig dus geen DC-verdeelsysteem, ik bedenk zelf wel een betaalbare oplossing.
Het ontwerp voor het 12V systeem is er intussen, nu nog realiseren. Voor de geinteresseerden hier in te zien: Ontwerp 12V systeem.pdf (28,72 kb)

Inmiddels ben ik er ook achter waarom klusjes aan boord altijd minimaal 2x zo lang duren dan gepland. Normaal gesproken hebben we een electrische drinkwaterpomp, maar zonder accu's doet die niet veel. Gelukkig hebben we ook "ouderwetse" voetpompen aan boord, voor zowel zoet als zout water, maar ontdekten we dat de drinkwatervoetpomp (leuk woord voor Scrabble) voor zoet water het niet goed deed. Aldus bedacht ik dat het handig was om dan de voetpomp uit het toilet te verwisselen met die uit de keuken, omdat we die in het toilet toch nauwelijks gebruiken. En als ik dan toch de pomp in de keuken vervang, dan ook meteen de zoet- en zoutwater kraantjes maar, want die vergingen van het zout en de kalk (waardoor het zoetwater eruit druppelde terwijl het zoutwater tegen het plafond spoot). Theoretisch een klusje van een uurtje werk, in de praktijk een klusje van een dag. Eerst wurm je jezelf in de meest onmogelijke houdingen met twee armen en een hoofd, een zaklamp, ringsleutel en schroevendraaier in een veel te klein keukenkastje. Als je dan zo ligt dat je er bij kan, verga je van de kramp in je kuiten, nek of vingers, vervolgens valt dat moertje ergens in de bilge, en uiteindelijk blijkt de ringsleutel niet te passen of zijn de batterijen van de zaklamp leeg... Aaaaargh!

Gelukkig scheen heel het weekend de zon, en dat geeft de burger/klusser/vertrekker moed. De handgrepen en het luik zitten weer lekker in de teakolie, het dek is schoon, de voetpomp en handkraantjes zitten op hun plek, en de nieuwe vloer voor de accu's zit erin. Volgende week verder.

Welkom op Sailinglive.nl

In de zomer 2008 vertrokken we voor een reis met onze zeilboot Live, een Baltic 39 uit Zierikzee. Langs de westkust van Europa zeilden we naar het zuiden om vervolgens de Atlantische oversteek te maken naar de Caribbean, waar we een jaar lang hebben rondgezeild. Daarna ging het via Cuba naar de Verenigde Staten. In mei 2010 zeilden we de Oosterschelde weer op een keerden na duizenden zeemijl weer terug in onze thuishaven.

Laatste reacties