27 jan 2008

Ziektes, zeilen en puzzels

Afgelopen weekend niet echt aan de boot geklust, maar toch druk met de voorbereidingen voor de reis en de boot bezig geweest. Vrijdagochtend langs de huisarts, aangesloten bij het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (zie www.lcr.nl), hij kon ons prima voorlichten over ziektes die hier gelukkig niet meer voorkomen. We kregen allebei een cocktail prik(ker) met Hepatitis A+B en een tegen Gele Koorts. In 2002 hebben we al een DTP injectie gehad, voor onze reis naar Zuid-Afrika. Vlak voor we vertrekken nog een keer terug voor de Hepatitis herhalingsprik en een inenting tegen Typhus.

Vrijdagmiddag heeft de zeilmaker de maten voor het nieuwe grootzeil en fok ingemeten. Zoals het er nu voorstaat wordt het een dacron grootzeil en een dacron high aspect fok.
Vooral de afmetingen van de fok hebben me nogal wat hoofdbrekens gekost. Met weinig wind heb je veel zeil nodig maar met veel wind zo weinig mogelijk.
Als voormalig wedstrijdzeiler stel je heel andere eisen dan als toerzeiler. Op wedstrijdboten varen we altijd met verschillende genua's, voor elke windsterkte een andere. Maar we hadden dan ook minimaal 6 man aan boord, dus een zeilwissel was niet zo'n probleem, en bovendien werd er boven windkracht 7 niet gestart. Als toerzeiler zit je niet echt op zeilwissels te wachten; met licht weer is het al een hele klus om op het voordek alleen een genua te wisselen, laat staan op een stuiterende boot in harde of stormachtige wind. Leuk is anders, en helaas is het allround zeil dat met elke wind de optimale vorm aanneemt nog niet uitgevonden...
De ervaren "vertrekkers" zweren bijna allemaal bij een kottertuigage (een extra stag tussen de mast en het voorstag waarop een zogenaamde kotterfok gehesen kan worden). In rustig weer gaat de grote(re) genua op het voorstag, eventueel met de kotterfok bijgezet. In ruiger weer gaat de grote genua eraf, en de kleinere kotterfok op het kotterstag. Hoewel dit stag bij ons wel geplaatst zou kunnen worden, stelt het nogal wat eisen aan de tuigage en bevestiging, en bovendien een stevige investering. Vooralsnog geen kotterstag dus.
Met de redenering dat "je vaart tussen windkracht 0 en 7, hooguit 8, dus gemiddeld tref je windkracht 4" offreren alle zeilmakers een 120-130% overlappende genua. Dat is inderdaad leuk voor thuis op de Oosterschelde of met wat meer bemanning, maar op de grote plas toch een maatje te groot voor ons tweeen. Geen overlappende genua dus.
Bovendien heeft onze boot een langere mast dan standaard in het toch al "overpowerde" tuigplan is opgenomen. Uiteindelijk hebben we besloten om het bij een een zogenaamde high clewed, high aspect fok te houden. Deze kunnen we eigenlijk bij elke wind tussen 0 en 7-8 (zij het gereefd) laten staan. Als het echt heftig wordt, hebben een we stormfok en stormgrootzeil aan boord. Voor echt licht weer hebben we een grote 140% genua 1 liggen, een spinnaker en willen we kijken of we voor vertrek nog ergens een gennaker kunnen vinden.
Op dit moment zijn er nog twee zeilmakers in de running, eerst maar eens de definitieve offertes afwachten...

Zaterdag zijn we met een paar zeilvrienden naar Boot Dusseldorf (zie www.boot.de) geweest. Een soort Hiswa, maar dan groot; en met groot bedoel ik echt groot! We waren er vroeg bij, en hebben verschillende schepen bekeken maar ze waren geen van allen te vergelijken met onze 28 jaar oude beauty ;-)
Ik had de verwachting dat het een grote uitverkoop was van kleding, electronica, lijnen en anti-fouling (aangroeiwerende verf), maar dat viel tegen. Na wat zoeken ergens in een hoekje toch nog twee potten "extra straffe" anti-fouling (International Micron Extra voor de kenners) gevonden. Gek genoeg wordt het in Nederland gemaakt, mag het hier niet verkocht worden omdat het te giftig voor het milieu zou zijn, maar geldt er een gedoogbeleid voor het aanbrengen ervan. Mooi land ;-)

Vandaag, zondag, hebben we de bekleding van de kussens gewassen en was het daarna puzzelen om de kussens weer in de bekleding te krijgen. Tussen alle tubes Bison Kit, die we vorig jaar bij de Charity Cup hebben gewonnen, heb ik de juiste lijm gezocht om een afgebroken stukje hout weer aan een deel van de tafel vast te lijmen, en het bekerbakje te repareren dat tijdens Kerstrace in het wedstrijdtumult van de stuurstand afbrak. Nooit geweten dat er zoveel soorten lijm bestaan trouwens. In de wachttijd voor het lijmen heb ik me verdiept in het energieplan en de accu's die we volgende week gaan vervangen. Over hoofdbrekens gesproken, wordt vervolgd...

Update: zojuist een reactie van Baltic ontvangen met betrekking tot het kottertuig, en daaruit blijkt dat er is nagedacht over het ontwerp. Op de mast zijn onder de tweede set zalingen ogen aangebracht om bakstagen te bevestigen (die nodig zijn om de mastbuiging van het kotterstag op te vangen).
Ter hoogte van de tweede set zalingen zou een kotterstag gemonteerd kunnen worden, en vlak daarboven grijpt de ophouder van de spinnaker boom aan. Ook is er een rail aangebracht op het voordek tussen het luik en het aangrijpingspunt van het voorstag, die de krachten op het kotterstag moet kunnen opvangen. Van de vorige eigenaar had ik al begrepen dat er bakstagen aan boord zijn, zoals ik al eerder vermoedde. Dat betekent dat er (waarschijnlijk) geen grote aanpassingen aan het tuig nodig zijn, en dat we het besluit dus nog even uit kunnen stellen...

19 jan 2008

Witte wolken waaien, donkere wolken zuigen

Deze wijsheid heb ik van een friese tacticus waarmee ik een keer het ONK X-99 heb gevaren. Toen heb ik het maar als waarheid aangenomen, en elke keer dat ik een donkere wolk zag paste ik die wijsheid er maar op toe (vaak kwam het nog uit ook), maar begrijpen deed ik het niet. Sinds maart vorig jaar ontvang ik Zilt Magazine, dat elke twee weken gratis en voor niks in de digitale postbus valt. Vast onderdeel daarin is het weekend weerbericht door meteoman Henk Huizinga. Elk weekend luisterde ik aandachtig naar zijn weerpraatje en probeerde zijn beredeningen te volgen, maar begrijpen deed ik het niet.

Tijd dus om, met onze reis in het verschiet, eens wat meer kennis te nemen van "het weer". In hetzelfde Zilt Magazine, stond een advertentie voor een meteocursus die, niet geheel ontoevallig, door diezelfde Henk Huizinga van Nimos Meteo wordt verzorgd. Twee zaterdagen hing ik met 25 andere cursisten aan zijn lippen, en weet ik nu alles over drukgebieden, isobaren, fronten, depressies, occlusies en onschuldige cumultjes. Sterker nog, al na een ochtend waren we vorige week in staat om op basis van een weerkaart te bepalen uit welke hoek en met welke kracht de wind zou waaien. In de middag konden we, aan de hand van lucht en wolken, het actuele weer te verklaren. Na vandaag weten we wanneer een front ons passeert, of het droog blijft en hoe we midden op de oceaan aan deze informatie kunnen komen! Piet Paulusma en Jos Broeke hebben er een concurrent bij, voortaan weet ik waarom witte wolken waaien, en donkere wolken zuigen!

18 jan 2008

House for sale

De kogel is door de kerk, ons huis staat te koop. Het heeft even geduurd voordat we een makelaar vonden waarvan de courtage nog een beetje te betalen viel, maar de fotos zijn gemaakt, en morgen komt er een bord op het raam.

Dat we ons huis verkopen is een bewuste keuze geweest. Als we straks op reis zijn, willen we geen gesleep en gedoe met huurders, wanbetalers of tussenpersonen. Bovendien zouden we het huis toch verkopen, ook als we niet waren gaan reizen, en dan hadden we naar alle waarschijnlijkheid iets anders gekocht.

Dus, zoek je een prettig gelegen modern ingerichte woning in Rotterdam Zuid, vlakbij Zuidplein en Ahoy, kijk dan op deze website, of bij de makelaar voor meer informatie.

Welkom op Sailinglive.nl

In de zomer 2008 vertrokken we voor een reis met onze zeilboot Live, een Baltic 39 uit Zierikzee. Langs de westkust van Europa zeilden we naar het zuiden om vervolgens de Atlantische oversteek te maken naar de Caribbean, waar we een jaar lang hebben rondgezeild. Daarna ging het via Cuba naar de Verenigde Staten. In mei 2010 zeilden we de Oosterschelde weer op een keerden na duizenden zeemijl weer terug in onze thuishaven.